Thursday, February 03, 2011

nak seribu daya..


Bila nak berdakwah orang kata kena ada kuat ilmu Islam di dada baru lah layak nak berdakwah. Tapi saya ni rasanya tak sampai tahp tu lagi cukuplah sekadar mampu nak mengajak kita semua bersama-sama berbuat baik dan kea rah kebaikan. Siapalah kalau cakap lebih nanti baru setahun jagung dah pandai nak mengajar orang. Tapi dekat sini saya berkata hanyalah berdasarkan pengalaman yang sama-sama nak berkongsi dengan yang lain supaya dapat jadi pedoman dan panduan. Tak gitu...

Nak mengajak orang buat baik bukannya kerja senang. Nabi Muhammad s.a.w dulu nak mengajar orang kafir bertahun-tahun berdakwah pun masih belum diterima ramai. Segelintir baru Allah swt bukakan hati. Semuanya ambik masa, makan pun ambik masa juga kalau tak, tak ada lah zaman sekolah dulu ada rehat setengah jam kan.

Macam-macam benda kita boleh guna and buat nak mengajak orang berbuat baik, kembali ke jalan Allah ni. Sebab bukan semua orang guna benda yang sama dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, saya sendiri guna blog nak mengajak ke arah kebaikan tapi semua orang dapat ke mesej yang saya sampaikan ni. Tentulah tidakkan sebab kalau sesetengah orang yang kurang berkampuan mungkin tak ada kemudahan internet ang mungkin computer pun tak ada. Jadi, hanya segelintir je yang dapat mesej saya ni. Sebab tu lah kita ada macam-macam medium komunikasi seperti tv, radio, internet , mahupun face to face.

Tapi lagi banyak medium komunikasi lagi banyaklah masalah and halangan yang timbul seperti persaingan antara laman web lucah dan juga laman web Islamic. Tapi kita jangan sesekali give-up , anggap je ni persaingan macam kita dan nafsu masa bulan puasa. At last, kita yang menang dengan berjaya berpuasa dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari. Alhamdulillah.




No comments:

Post a Comment