Saturday, February 19, 2011

Di mana-mana . . .

Assalamualaikum,

Cuti hujung minggu hari tu adelah saya tengok cerita ‘aku masih dara’. Nak kata best sangat cerita ni tak lah juga Cuma nak share sikit pasal time dalam club tu, si ashraff muslim ni pegi tarbiahkan si raja farah. Klaka jugak lah tengok sebab tengah2 dalam disko sempat pulak die nak berceramah. Almaklum Islam itu berada dimana-mana, diseluruh pelusuk dunia, and berdakwahlah selagi kita berkemampuan.

Sesungguhnye Rasullullah sendiri pun ade menghighlightkan beberapa cara yang boleh digunakan untuk kita mencegah kearah kemungkaran. 1st, pilih masa and waktu yang sesuai untuk kita berdakwah. Jangan orang baru keluar toilet pun kita pergi kejar punya nak berdakwah punya pasal. Seelok-eloknya biarlah buat ditempat yang ramai orang seperti di kenduri-kendara, majlis-majlis agama and macam-macam lagi lah sekarang ni.

Bila nak bercakap dengan orang tu, biarlah lemah lembut and sebaiknya guna ayat sepertinasihat. Barulah hati ni terbukak nak dengar. Kalau terjerit-jerit sape lah yang tahan kan. Tapi kalau lebih baik lagi bila kita dapat menguasai pemikiran and jiwa masyarakat yang inginkita dakwahkan. Kenalpasti cara terbaik and paling sesuai dengan diri diorang ni. Haa kan senang je. Islam tu mudah. Islam juga tidak memaksa. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment