Friday, January 28, 2011

anda ada ke?

Hai, hello dan oi adalah ayat biasa yang digunakan oleh kita masyarakat masa kini bila menyapa, bertegur sapa dan memulakan perbualan dengan orang lain. Jarang kita nak dengar bila orang jawab telefon dengan assalamualaikum terutama yang remaja. Tak tahu lah salahnya dimana tapi sekarang bukan masa kita nak mencari salah, tapi lebih baik cari penyelesaiankan. Mungkin kita kurang menitikberatkan cara berkomunikasi dengan betul, komunikasi islam. Sebenarnya ada pelbagai prinsip komunikasi dalam islam yang kita sendiri mungkin tak sedar dan terlepas pandang.

Bercakap dengan lemah lembut tak megira sesiapa pun samada tua atau muda, kaya ke miskin antara prinsip komunikasi islam. Kita mungkin bercakap dengan lemah lembut tapi rasanya tak dengan semua orang. Ada sesetengahnya kita bercakap kasar sebab kita tak suka kat dia. Tapi siapalah kita untuk tak suka dengan makhluk ciptaan Allah swt jugak kan? Adapun dari kita ni hobi mengeluarkan kata-kata kesat a.k.a mencarut. Bila ditegur katanya tak boleh nak ubah dah mulut tu dah terbiasa nak cakap, reaksi spontan. Tak penah pulak nak fikir mulut tu Allah yang bagi, kalau Dia tarik nikmat tu menangis meraunglah. So, tak salah kalau bercakap tu guna perkataan yang baik dan sedap didengar. Semua orang pun gembira.

Bila kita mula berkomunikasi dengan orang lain tu cuba-cubalah selitkan sikit nasihat yang membangun supaya perbualan kita tu berisi, berilmu. Kalau asyik bercakap orang kata kurang berfikir, jadi untuk sesiapa yang suka sangat bercakap tu silalah belajar menasihati diri sendiri supaya lepas ni bolehlah bercakap sambil nasihatkan orang lain pulak. Tapi kena make sure jugak kita mampu menguasai perbualan tu dengan kecerdasan akal fikiran dan pandangan serta pendapat terhadap sesuatu topik perbualan. Jangan orang dok sibuk bersembang kita pun sama nak join tapi tak tahu hujung pangkalnya.

Selain tu, islam juga ada cara atau prinsipnya bila berbahas. Bila berbahas, berbincang dan berdiskusi hendaklah dengan cara yang baik. Bergaduh dan lawan mulut tu seelok-eloknya kita elakkan supaya tak tejadi pertumpahan darah, hasad dengki dan lain-lain lagi. Highlightkan perkataan yang penting berulang-ulang kali supaya kita dan orang yang terlibat tak lupa dan mengambil sambil lewa. Almaklum nama pun manusia, memanglah mudah lupa, melayu mudah lupa. Bila bercakap pun jangan nak syok sendiri berjanji sana sini sebab orang yang tak mengotakan janji ni dikira munafik. Masyallah jauhkanlah kita dari golongan berkenaan.

Jadi, lepas ni biasakan menyebutkan perkataan yang baik sebab setiap perkataan tu satu doa. Aminn...



Dengan haiwan pun kita kena berkomunikasi dengan baik, kan makhluk Allah juga.

No comments:

Post a Comment