Sunday, January 09, 2011

Hari ini apabila saya melayari facebook ada sesuatu yang membuatkan saya tertarik. Jarang rasanya saya nak baca status kawan-kawan saya tapi yang ini tiba-tiba membuatkan saya terfikir sejenak. Status beliau lebih kurang begini..

Akal yang cerdas membantu mengawal nafsu dan menterjemahkan ketaqwaan, jadi bagaimana pula jika dia sememangnya dilahirkan dengan kecerdasan akal yang rendah?

Bila bercerita pasal akal, apa yang bermain difikiran saya dan mungkin juga anda juga adalah semua manusia mempunyai akal tidak kira Islam ataupun tidak selagi namanya manusia.Akal yang cerdas datang dari pemakanan yang seimbang, cara hidup sihat dan lain-lain faktor lagi. Bagi yang membaca status ini tanpa berfikir mesti mereka akan berkata "ya betullah bukan semua orang lahir akal dah cerdas". Bagi saya semua perkara berlaku boleh ditafsir bukan sahaja menggunakan akal, tetapi juga iman. Iman sebenarnya yang membezakan setiap umat Islam itu bukan akal. Perbuatan yang dilakukan lahir dari akal fikiran seseorang berdasarkan iman mereka. Jadi jangan risau jika anda mungkin salah seorang yang mempunyai akal yang kurang cerdas dan sukar menahan nafsu juga menterjemahkan ketaqwaan kerana itu semua terletak pada iman seseorang.

No comments:

Post a Comment