Friday, January 21, 2011

betul ke?

Assalamualaikum.. semalam masa saya tengah surfing, terbaca lah satu artikel pasal ajaran sesat yang semakin berleluasa sekarang ni dan fokusnya di dalam Malaysia ini sendiri. Adapun memang banyak ajaran sesat kat Malaysia ni yang dilaporkan dan tu belum campur yang pihak berkuasa tak tahu. Haisshh bukan apa, sekadar nak mengingatkan diri sendiri dan sewaktu dengannya biar kita ni sentiasa di jalan-Nya. Tuhan itu satu, mencari yang satu iaitu Allah swt yang satu.

Sah-sah lah Islam itu mempunyai sumber rujukan yang tersendiri. Tapi ramai jugak lah yang terpesong and terpengaruh dengan segala ajaran sesat yang entah dari mana asal usulnya kita sendiri tak tahu. Al-Quran, As-sunnah, Ijmak dan Qias adalah sumber rujukan yang diguna pakai dari zaman Rasulullah saw hinggalah kini dan kita mempraktikkannya dalam kehidupan seharian tanpa rasa was-was juga syak wasangka.

Jadi, kenapa kita masih lagi nak mencari yang lain sedangkan Allah swt itu yang satu? Itulah gunanya kita menuntut ilmu supaya orang lain tak dapat nak memperbodohkan and menipu kita. Jangan kita nak percaya membabi buta apa yang orang lain perkatakan, kita ada sumber rujukan jadi rujuklah bukan sekadar dipandang. Saya sendiri pun masih lagi mendalami Islam kerana lahir sebagai Islam tidak bermakna saya ni tahu segala-galanya. Maka, jom kita mula bersahabat dengan sumber-sumber rujukan ini dan mungkin anda boleh mula mencuba dengan membaca tafsir. Amin...

1 comment:

  1. siapa yang takde pegangan akidah memang sangat senang nak ikut ajaran sesat ni. syirik + khurafat.

    ReplyDelete